Scoliose Schroth therapie

Scoliose is een driedimensionale zijdelingse verkromming van de wervelkolom. Er ontstaat een bocht in de wervelkolom en deze draait om zijn eigen as. De term scoliose komt uit het Grieks en betekent verkromming. Kort gezegd is het een kromme rug. De wervelkolom kan naar één kant kromgroeien, waardoor er één bocht ontstaat, maar meestal zijn er twee bochten. De verdraaiing van de wervelkolom veroorzaakt op borsthoogte aan de rugzijde een bolling van de ribben. Die bolling wordt gibbus genoemd. De gibbus kun je bij kinderen goed zien als je de kinderen laat bukken: De buktest.

In Nederland hebben ongeveer 60.000 mensen scoliose en komen er ieder jaar circa 1000 nieuwe patiënten bij, dit komt voor bij meisjes en jongens tussen de negen en achttien jaar. Per jaar worden zo’n 6.500 patiënten in een ziekenhuis behandeld, waarvan er ongeveer 600 geopereerd worden.

De methode Schroth  Scoliose Therapie ISST is de therapie bij scoliose waarvan het effect wetenschappelijk is bewezen.

De behandeling biedt  doelgericht, specifiek en eenvoudig toe te passen oefeningen voor in het dagelijks leven.  De therapie en houdingsadviezen worden individueel aangepast aan de persoonlijke situatie, zoals leeftijd, prognose, conditie, brace of operatie.

Hoe werkt Schroth therapie?

Het doel van de therapie is de verergering van de scoliose te voorkomen en deze het liefst te verminderen.

De fysio-scoliose therapeute Monica Minck, zal de patiënt onderzoeken, en dit zal vaak tussen twee spiegels gebeuren. Hierdoor kan de patiënt zelf ook de houding observeren.  Wanneer men zich hiervan bewust wordt kan men de scoliose voorkeurshouding ook veranderen.

Het oefenprogramma wordt aan de individuele situatie aangepast. Er worden diverse oefeningen aangeleerd waarmee huiswerktraining gedaan moet  worden. Regelmatige controle en training bij de fysio- scoliose therapeut versterkt de houding en spierkracht. Een behandel traject kan meer dan 1 jaar duren zolang er nog sprake is van lichamelijk groei.

De praktijk leert dat met de Schroth behandeling opvallend goede correcties mogelijk zijn!

Vergoeding van de behandeling

Aangezien idiopatische scoliose een aandoening is, die zonder therapie kans op verergeren geeft, wordt het als een progressieve  aandoening gezien.  De behandelingen worden daarom bij kinderen over het algemeen vergoed vanuit de basisverzekering. Bij kinderen is er geen eigen risico.

Bij volwassenen met een progressieve scoliose worden de kosten betaald uit  de eerste 20 behandelingen van de aanvullende verzekering en daarna uit het eigen risico van de basisverzekering.

Behandelingen van volwassenen met klachten van de rug op basis  van stabiele scoliose worden vergoed uit de aanvullende verzekering.

Waar vindt u de Schroth Scoliose therapeute Monica Minck?

Purmerend, Amstellaan 2b, 1442 RX  Fysiotherapie Minck

tel: 06-46523557

Alkmaar, Pieterstraat 18,  1811 LW   Fysiotherapeutisch instituut Alkmaar, FIA

tel: 072-5112425.

BannerHI4

Klik hier voor meer info over de Hi4 kussens en Korting!